ur heart is ur most miracle things ok!!(mesti bace..)

da lame xp0st something...so ary nie nk post jgk ar..
ary nie saya ada t0pik yg sgt2 h0t..
mgkin smua org da lalui k0wt..
so,,..teruskan membaca..
klu da bce msti bce smpai abis..
(ade setengah ak copy2 cket..klu jmpe ayat yg skema2 tue bkan ayat ak k..)
bingkisan nie bkan tok sape2 aek,,..just nk share pendapat jerk...
.
.
.
.
.

Antara bnyk2 ciptaan Allah SWT, terdapat satu ciptaanNYA yg sgt2 menarik minat saya dan membuatkan cetusan hati saya terdetik supaya membuka jendela minda saya agar saling berkongsi berkongsi bersama-sama.. .

topiknya ialah perasaan,,feeling2 ok...

ary nie salah sorang kawan saya,,cik sitek kawan sekolah saya(bukan nama sebenar) tlh menceritakan pengalamannya bert0uching2 ngan org lain,,..dia telah meluahkan rasa ketidakpuasan hatinyer kt aku....0leh itu,,pada pendapat aku,,...Perasaan tersebut bknlah satu kebendaan yg bleh dijual bli...ianya adalah satu anugerah terhebat yg tlah dianugerahkan oleh Allah SWT kpd semua makhluknya.. cube bygkan klu seseorg tue xde prasaan marah dalam diri dier,,..sah2 nti dier jdi giler kan...so,,..bersyukur lar jika sesorang tlah membuat anda marah mahupun sedih kerana setiap sesuatu ada hikmahnya,..

kadangkala tuhan menduga kita dengan cara yg kita sendri tidak dapat bygkan,,.. hanya DIA saja yg thu.. DIA menciptakan sesuatu perasaan yg tidak ada satu makhluk pun dpt menciptakan ia. haiwan pun turut ada perasaan..

Cuba kita renungkan, sehebat mana teknologi ciptaan manusia, tiada yg boleh ciptakan ‘perasaan’ ini. Mengapa???

Kerana ‘perasaan’ datang dari hati. The soul. Mana ada manusia yang sendiri pun tak boleh kawal hati/perasaan nak menciptakan hati/perasaan ni dengan cara ‘terkawal’. Sangat unlogical!

“…Ketahuilah bahwa di dalam jasad itu terdapat segumpal daging, bila ia baik maka baiklah seluruh jasad itu, dan bila ia rosak maka rosaklah pula seluruh jasad itu, ketahuilah bahwa segumpal daging itu ialah hati.”

[HR Bukhari & Muslim]

Hati yang fitrahnya berbolak-balik adalah seperti air yang menggelegak.

kadangkala kita kita tdk dapat menjangka apa mainan perasaan kita mahukan. Adakalanya kita,,termasuk akulah sangat rajin membuat ibadat, solat dijaga awal waktu, quran dibaca dengan penuh khusyuk(Nie aku xpasti sgt..hehe), rasa murah hati..nak belanja semua org tiba2 nak senyum sebagai tanda sedekah kepada semua. Tetapi adakalanya adoyyaiii…liat betoi nk bwat keja. Nak bangun dari tidur tu semestinya lah paling “rajin”, apatah lagi nak buka buku, tolong masak, mandi… Jadi nak solat pun tertangguh-tangguh.

Namun, itulah realiti kita sebagai seorang manusia. Sekejap rasa lain nanti beberapa minit lagi rasa lain. Itulah apa yang hadith tdi ingin terangkan. Hati ini mengawal keseluruhan diri manusia. Cba baca balik hadith tadi perlahan2. Baca setiap bait2 katanya. Hayati mkna ayatnya. mungkin k0rang akan pehe kowt..

. . .

HATI YANG SENSITIF

“Aaahh,,…..sensitifnye!”

“elehh,,..Itu pun nak touching…”

“Hmmph.. sikit2 nak terasa.”

"yekksz,,..tak matang nye??"

dan macam2 lagi kan?

Pasti kita semua biasa dengar kata2 seperti di atas. Saya nak highlight-kan seperkara yang sama dalam kata2 di atas. Semuanya mengomel tentang perasaan. Perasaan itu.. Perasaan ‘terasa’, ‘touching’ dan ‘sensitif’ itu. Sedangkan orang yang mengomel itu pun sdg mengalami perasaan itu. Kalau tak dia tak akn ngomel kat orang lain lah..

Kita sering merasakan orang lain sensitif. .Tapi sebenarnya apabila kita terasa dengan sikap seseorang yang terasa, kita lah yang sedang sensitif sebenarnya. Tak ke????eh,,..betoi ke....!!

Bagi aku, dengan pendapat aku yang tidak seberapa ni, perasaan sensitif ini perlu dibentuk di-mould-kan, menjadi sensitif yg positif...

Apa yang saya nak katakan ialah, sifat yang SENSITIF TERHADAP ORANG LAIN. Terhadap persekitaran, terhadap masyarakat, malah terhadap orang2 yang kita merasakan sudah cukup kita kenali. Lebih2 lagi bagi seseorang sudah lama kita kenali,,..

Bkn saya nak katakan tdak blh ada perasaan itu. Kerana kita tdk akn boleh lari dari perasaan ‘terasa’ tu. Tapi,,,....kita harus matang dlm menerima dan menyambut perasaan itu. Terasa yang memberi kita rasa terkesan itu baik. Kerana dgn itu kita dpt memuhasabahkan diri. Jgn merasakan kita mengenali seseorang kita tahu segalanya. rambut same hitam tapi hati laen2.... Lagi banyak kita tahu lagi banyak kita tak tahu!!?? t0l x??

contohnyer,,...cube tgk mcm lady gaga tue,,...korang yakin ker hati nurani beliau ikhlas...????????

so,,..Kita harus sensitif terhadap org lain apabila mrka yg menunjukkan reaksi. Human beings will react if there is something that triggers him/her. It could be anything. Even the slightest thing.(cewah!!) sbnrnyer,,..aku pon xsensitif sgt kt enviroment sekeliling aku coz aku bru di sdar kan oleh one of my frenz,,...

Contoh laen, jika kita menegur seorang adik dan pada waktu itu adik2 lain atau orang2 lain ada disekeliling, dan dia agak meninggikan suara kepada kita dengan mnjwb sesuka hatinya, kita pasti akn terasa marah. Kan? Inilah yg sy ingin maksudkan, perasaan ‘terasa marah’ kita tu menunjukkan kita sensitif hnya kepada diri kita sendiri.

Namun, sepatutnya dalam keadaan sebegitu, kita harus tersentak dengan menyedari kenapa adik memberi reaksi macam tu. Kita alihkan sensitiviti kita tu kpd reaksi adik. Mungkin dia meberi reaksi sebegitu kerana dia rasa malu pada saat tu, kita menegur sesuatu yg dia merasa malu dgn, tambahan pula di hadapan orang lain.

Maka, pd detik itu, kita seharusnya hanya diam. Bkn lawan balik. Kerana kalau kita lawan balik, bermakna kita layan perasaan marah kita tu dan pastilah kita ‘buta’ dengan perasaan adik pada saat tu. Dgn terdiam kita reflek sejenak, mengenal hati adik tersebut. Rupanya dia ni jenis yang tidak boleh ditegur dpn org lain. Jadi, lepas ni tegur tetap tegur apabila dia melakukan kesilapan. Tetapi tegur one by one or slow talk suda, hnya dengan dia. InsyaAllah, barulah kita lebih mengenali hatinya.

Klu bwat keje dgn terpaksa mmg sakit aty . so,..kita perlu pandai ‘menangkan hati orang’. Di sinilah perasaan sensitif memainkan peranan. Bkn apabila berhadapan dgn situasi sebegitu kita mula hnya berpihak kpd diri kita. kalau begitu, kita hnyalah sensitif terhadap diri kita. Cuba hayati kata2 ibubapa yang ‘mengguris’ hati kita. Mereka syangkan kita. Mereka sebenarnya risau dgn kesibukan kita.

Apa peranan kita?

Bergerak di atas jalan dakwah memerlukan pengorbanan yang massive. besar.

Pengorbanan utama itu ialah perasaan kita.

kesimpulannya....................................................

(maksud negatif)
1. Terasa hati = terluka perasaan = terguris hati = makan dalam = kecik hati

(maksud positif)
2. Terasa hati = menyentuh kalbu = mengusik jiwa = hati syahdu = besar hati

Bagaimana kita boleh terasa hati? Selalunya...(tetapi tidak terhad kpd...)
-Apabila kena marah kaw kaw punye.
-Apabila kena perli cili padi. ewah3......!!
-Apabila kena tegur cara yg tak best....
-Apabila kena pulau...ade kew??

Apakah yg perlu atau boleh kita lakukan apabila kita terasa hati??
Ada banyak pilihan...boleh pilih satu atau lebih... =)

1. Berdiam diri bagi tujuan muhasabah diri mengadap illahi..
2. Berdiam diri kerana bijak dan tidak mahu bertindak seperti orang bodoh..
3. Berdiam diri bagi mengumpul kekuatan untuk membalas dendam..
4. Melatah dan terus emo-emo tak tentu pasal bikin kacau kepala org lain..
5. Mengadu kepada orang lain untuk mendapat sokongan padu dan membina kroni..
6. Berjumpa sendiri dgn orang yg melukakan hati dan settle secara baik hati ke hati..
7. Menenangkan diri dgn menulis blog mcm ni contohnya. (hahahhaha)
8. Buat tak kisah...buat dono jerk suda...!!

Jadi...lu pilih lah sendiri!!

Setiap pilihan ada baik buruk... tapi ikut logik akal, pilihan 1, 2 dan 6 lebih mendatangkan keuntungan dan keamanan.

Terasa hati selalunya berlaku di kalangan keluarga dan kawan kawan.
Di tempat kerja, tempat belajar malah toilet pun ada!!
Kadang kadang dgn stranger pun boleh terasa hati gak. Haih...

6 Responses so far.

  1. kal0 sensitip yg 0vverr cmne laq!!!
    c0nt0hnyer lasensitip smpai sanggup g bli st0king ja0h2 kul 4 pagi..anta sajak????hmmmmm....M0TIF!!!!

  2. Syazwan says:

    tacing aku baca benda ni... muahahahahaahahaha

  3. ashyiqin says:

    aku ni sensitif bab2 membace ni, jd aku bce yg ending je la yek..huhu~ pnjg benau..hehe~

    papepun, tq la sbb ingt2 n sedaukan aku..ngee~

  4. Ain Jemin says:

    org xkn tau apa kita rasa slgi org tu xrasa.
    i like this post.

  5. daus says:

    din:huh?? stoking?? MOTIF??haha
    syaz:elek suda..
    ikin:yeke,,..huhu..bce lar smpi abis..
    ain:betoi3x..

  6. shazika says:

    aku sama ngan ruby...baca secara scanning and screening..(yeke).. panjang benor..